Ale to rozhodně neplatí pro auta sdílená.
Carsharing je z hlediska ekologie vnímán jednoznačně pozitivně.
Na akcích propagujících ekologii je carsharing vítaným hostem a vznikají pak zdánlivě paradoxní situace, kdy na Dni bez aut propagujeme auta (v odkazovaném videu je reportáž o carsharingu cca od 20. sekundy).
...a ještě při tom méně smrdíme :-)
V úvodu jsem zmínil důvody jasného ekologického přínosu carsharingu. Ale v AJO se s běžnými přístupy a emisními normami nespokojíme a jdeme dál - jezdíme doslova na odpad a při jeho spalování vychází z výfuků našich sdílených aut výrazně méně škodlivin než při spalování benzínu nebo nafty.
Tímto odpadem je LPG - nejrozšířenější alternativní palivo na světě. Pravda, více mediální pozornosti se věnuje elektřině a vodíku, ale v DNEŠNÍM praktickém provozu LPG prostě nemá konkurenci.
LPG je směs plynů, které jsou odpadem při zpracování ropy nebo vedlejšími produkty při těžbě zemního plynu. Lidé si občas pletou LPG a CNG. Mějme tedy na paměti, že CNG je něco jiného - jde o kapalný zemní plyn pro jehož skladování v kapalném stavu jsou nutné obrovské tlaky. U LPG se vystačí s tlaky výrazně menšími, čemuž odpovídají menší rizika.
Skalní odpůrci fosilních paliv mohou namítnout, že LPG je pořád "smradlavá" technologie. Částečně ano, ale co máme DNES použít místo ní?
Elektromobil? Dnes dostupné elektromobily možná mohou v carsharingu fungovat jako zajímavý marketingový nástroj.
Ale v mnoha praktických ohledech nám DNES stávající elektromobily ještě nedávají smysl. Věříme, že se to brzy změní, možná se už za rok objeví elektromobily, které nám smysl dávat budou a pak je rádi při každoročním rozšiřování flotily nasadíme. Jsme flexibilní, čekáme a těšíme se. Do té doby se snažíme dělat maximum s tím, co je k dispozici. A tady LPG nemá konkurenci.
Zmíněnou (ne)"smradlavost" LPG technologie lze dobře ilustrovat na kuchyni našeho CEO Jaromíra Klimka, kde mají sporák na LPG a i když na něm několik hodin táhnou vývar a vedle si hrají děti, tak rozhodně nemají žádnou obavu z jedovatých emisí. Kromě kuchyní se LPG běžně používá například i v průmyslu ve vozidlech, která se pohybují nebo zajíždějí do uzavřených nebo slabě větraných prostor (např. vysokozdvižné vozíky).
LPG je jednoznačně ve všech emisních parametrech k životnímu prostředí šetrnější než benzín nebo nafta. V některých parametrech je ten efekt opravdu markantní. Například emise prachových částic (znáte je z kauzy problematických a často žel odstraňovaných filtrů pevných částic) jsou u LPG téměř nulové. Emise oxidů dusíku jsou zlomkem toho, co vzniká při spalování benzínu nebo nafty.
SUV mají obecně pověst neekologických monster. Ale i v tomto případě je potřeba rozlišovat.
Chcete-li občas nadstandardně pohodlné svezení v SUV, tak si díky carsharingu nemusíte kupovat drahé auto napořád a průběžně platit vysoké náklady na provoz. Pro běžné věci vystačíte s našimi Fabiemi III kombi a SUV si vezmete jen v situacích, kdy si prostě chcete udělat radost, jedete na rande nebo na klíčovou obchodní schůzku.
Tato česká klasika tvoří ekologický a úsporný základ naší flotily. Ale ani základ nijak nešidíme - kombi Fabiím jsme dopřáli tempomat, bluetooth handsfree, kožený volant, rádio s dotykovým displejem a další atraktivní výbavu.
Obavy jsou zbytečné:
Staňte se na Facebooku fanoušky stránky AJO carsharing, ať vám nic důležitého neuteče.